söndag 21 november 2010

Pyssel & fix

Ja, då är det dags att sammanfatta vad som händer här hemma. Vi har länge tänkt göra iordning väggen bakom den öppna spisen. Det var väl inte allt för genomtänkt när vi byggde huset och vi/jag valde en ! vit ! tapet.......Alltså dags att göra snyggt, åkte till en massa olika byggvaruhus, men nej det var inte riktigt som vi tänkt oss tills vi plötsligt hittade "det rätta". Kakel som är en massa stavar, dessa sticker ut på olika håll och i olika längder. Grafitsvart/grått - toppen hade det varit om:
1. det INTE varit en hörna
2. det INTE fanns ett långt fönster mitt på väggen
3. om vi INTE valt det hårdaste av kakel i butiken, granit!
MEN snyggt blir det, vi gjuter o murar in små eder över hur materialet beter sig emot oss. Nu ska jag absolut inte ta "cred" för att jag gör så mycket, mannen är alldeles, alldeles underbart tålmodig, kapar plattorna och sätter dem en efter en mycket metodiskt. Har kommit en bra bit, men en hel del kvar och därefter är det ju fogning.....


.....massa små stavar som sitter på ett nät (ibland).....


Här skymtar man den öppna spisen

Vad har mer hänt, jo hundpojken har åkt hem till sig - katterna är glada och avslappnade.
Jag har fixat en ny modell på adventljusstake.

Så här startade jag.

Ljus från IKEA - röd/vitt snöre och zinksiffror från Panduro och tada......

Ett avlångt zinkfat hade jag hemma.

Klart att tända ljus nummer ett nästa söndag. Dessutom har jag inhandlat både pepparkakor och äppelglögg när jag ändå var på IKEA. Glöggen är jättegod, finns både i rött och vitt - mmmmmmm!
Lussekatter har bakats och är uppätna, så det blir till att göra flera. Stjärnor i fönstret får komma fram i veckan, eftersom det är där vi håller på med väggen. Nåja, det blir säkert bra!
PIM är på gång, har ett manus så nu ska jag sätta igång.
Tjoho, vi höres!


1 kommentar:

  1. Det blir jätte fint med de små avlånga stavarna. Adventsljusstaken hade jag tänkt i samma bana som du och har hållit i siffrorna men inte köpt. Det får bli min vanliga med kaffebönor eller var det grovsalt jag hade som ljusen stod i? Kommer inte ihåg fast det knappt är ett år sedan. I dag inhandlades det två vita tavellister som vi ska ha här nere i vardagsrummet. Ska försöka hitta god jul bokstäver också att ha på dem sedan. Hoppas att de kommer upp i kväll. Är lite pömsig efter att ha sett nya Harry Potter filmen. Bra, seg och ser fram emot sista delen.
    Kram

    SvaraRadera